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Integrative onkologisch-gynäkologische Sprechstunde – Erfahrungen des ersten Jahres

Dedicated integrative, gynecologic oncology clinic—experience from the first year

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Der Gynäkologe Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Integrativ-onkologische Lebensstilinterventionen bei gynäkologischen und senologischen Patientinnen sind v. a. im Hinblick auf eine Rezidivprophylaxe sinnvoll. Der Wert dieser unterstützenden Therapien wird auch in den wissenschaftlichen Leitlinien der Arbeitsgemeinschaft für gynäkologische Onkologie e. V. (AGO) hervorgehoben.

Methoden und Ergebnisse

Die hier vorgestellte Sprechstunde wurde im September 2018 von der Arbeitsgemeinschaft für Naturheilkunde, Akupunktur, Umwelt- und Komplementärmedizin in der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (NATUM e. V.) als eine von aktuell zwei Sprechstunden in Deutschland zertifiziert. Bis Oktober 2019 wurden 48 Patientinnen betreut. Die Basis der integrativ-onkologischen Beratung besteht aus einer Kombination von Lebensstilinterventionen. Dazu gehören Beratung zur Bewegung, Ernährung und Entspannungsverfahren, Erörterung von Themen wie vermehrter Alkoholkonsum oder Nikotinabusus und entsprechende Hilfsangebote. Die Therapie einzelner Symptome erfolgt spezifisch unter Einsatz der Naturheilkunde, der traditionellen chinesischen Medizin, der Lehren des Ayurvedas sowie von Kneippschen-Anwendungen oder der Anthroposophie. Dabei orientieren die Behandelnden sich an den Leitlinien der AGO für das Mammakarzinom und passen diese gemäß den Beschwerden und Wünschen der Patientinnen individuell an. Die häufigsten Beschwerden waren Fatigue (42 %), Schmerzen (21 %), Schlafstörungen (19 %), Polyneuropathie (15 %).

Schlussfolgerung

Der Einsatz integrativer Techniken und die integrierte Therapie vermindern das Nebenwirkungsspektrum behandlungsspezifischer Beschwerden. So wird nach Erfahrung der Autor(inn)en die Compliance zur leitliniengerechten Tumortherapie gefördert, was in der Literatur in vorläufigen Studien entsprechend bestätigt wird.

Abstract

Background

Integrative, oncologic lifestyle interventions for gynecologic and senologic patients are particularly useful with regard to preventing relapse. The value of these supportive therapies is also reflected in the scientific guidelines of the German Gynecological Oncology Working Group (Arbeitsgemeinschaft für gynäkologische Onkologie, AGO).

Methods and results

It Germany, the consultation hours presented here have been certified by the German working group for naturopathy, acupuncture, environmental and complementary medicine (Arbeitsgemeinschaft für Naturheilkunde, Akupunktur, Umwelt- und Komplementärmedizin, NATUM) in the German Society for Gynecology and Obstetrics as one of currently two consultation hours. From September 2018 through October 2019, 48 patients had participated. Various lifestyle interventions are the basis of the integrative oncological consultations, including advice on exercise, nutrition and relaxation techniques, discussion of topics such as alcohol or nicotine abuse and corresponding support programs. The therapy of individual symptoms is carried out specifically using naturopathy, traditional Chinese medicine, the teachings of Ayurveda and Kneipp treatments or anthroposophic treatment options. The attending medical practitioners orient treatment based on the AGO guidelines for breast cancer and adapt them individually according to the patient’s complaints and wishes. The most common complaints included fatigue (42 %), pain (21 %), sleep disorders (19 %), and polyneuropathy (15 %).

Conclusion

The use of integrative techniques and integrated therapy reduce the wide range of side effects associated with treatment. In the authors’ experience, this promotes compliance with tumor therapy guidelines, which has been confirmed in the literature in preliminary studies.

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Literatur

  1. Blaes AH, Kreitzer MJ, Torkelson C et al (2011) Nonpharmacologic complementary therapies in symptom management for breast cancer survivors. Semin Oncol 38:394–402

    Article  Google Scholar 

  2. Crocetti E, Crotti N, Montella M et al (1996) Complementary medicine and oncologists’ attitudes: a survey in Italy. Tumori J 82:539–542

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Deng G, Cassileth BR (2005) Integrative oncology: complementary therapies for pain, anxiety, and mood disturbance. CA Cancer J Clin 55:109–116

    Article  Google Scholar 

  4. Desai K, Bowman MA, Galantino ML et al (2010) Predictors of yoga use among patients with breast cancer. Explore 6:359–363

    Article  Google Scholar 

  5. Fasching PA, Thiel F, Nicolaisen-Murmann K et al (2007) Association of complementary methods with quality of life and life satisfaction in patients with gynecologic and breast malignancies. Support Care Cancer 15:1277–1284

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Jacob L, Scholten PC, Kostev K et al (2018) Association between sleep disorders and the presence of breast cancer metastases in gynecological practices in Germany: a case-control study of 11,412 women. Breast Cancer Res Treat 171:443–448

    Article  Google Scholar 

  7. Janni W (2019) Empfehlungen gynäkologische Onkologie Kommission Mamma: Diagnostik und Therapie früher und fortgeschrittener Mammakarzinome. https://www.ago-online.de/fileadmin/downloads/leitlinien/mamma/2019-03/DE/Alle_aktuellen_Empfehlungen_2019.pdf. Zugegriffen: 04.02.2020

  8. Kalder M, Dobos G (2018) Integrative Medizin: evidenzbasierte Webseiten und Aktuelles. Gynäkologe 51:849–858

    Article  Google Scholar 

  9. Kohler LN, Garcia DO, Harris RB et al (2016) Adherence to diet and physical activity cancer prevention guidelines and cancer outcomes: a systematic review. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 25:1018–1028

    Article  Google Scholar 

  10. Krebber AM, Buffart LM, Kleijn G et al (2014) Prevalence of depression in cancer patients: a meta-analysis of diagnostic interviews and self-report instruments. Psychooncology 23:121–130

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Massie MJ (2004) Prevalence of depression in patients with cancer. J Natl Cancer Inst Monogr:57–71. https://doi.org/10.1093/jncimonographs/lgh014

  12. Molassiotis A, Fernandez-Ortega P, Pud D et al (2005) Use of complementary and alternative medicine in cancer patients: a European survey. Ann Oncol 16:655–663

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Mongelli MN, Giri S, Peipert BJ et al (2019) Financial burden and quality of life among thyroid cancer survivors. Surgery. https://doi.org/10.1016/j.surg.2019.11.014

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Mortimer JE, Barsevick AM, Bennett CL et al (2010) Studying cancer-related fatigue: report of the NCCN scientific research committee. J Natl Compr Canc Netw 8:1331–1339

    Article  Google Scholar 

  15. Penet MF, Bhujwalla ZM (2015) Cancer cachexia, recent advances, and future directions. Cancer J Sci Am 21:117–122

    Google Scholar 

  16. Pierce JP, Stefanick ML, Flatt SW et al (2007) Greater survival after breast cancer in physically active women with high vegetable-fruit intake regardless of obesity. J Clin Oncol 25:2345–2351

    Article  Google Scholar 

  17. Schuerger N, Klein E, Hapfelmeier A et al (2019) Evaluating the demand for integrative medicine practices in breast and gynecological cancer patients. Breast Care 14:35–40

    Article  Google Scholar 

  18. Seely DM, Weeks LC, Young S (2012) A systematic review of integrative oncology programs. Curr Oncol 19:e436–461

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Segel JE, Jung J (2019) Coverage, financial burden, and the patient protection and affordable care act for patients with cancer. JOP 15:e1035–e1049

    Article  Google Scholar 

  20. Seifart U (2016) Armut durch Krebs—Wenn Menschen als Folge der Erkrankung in soziale Notlagen geraten. Hess Arztebl 77:145–147

    Google Scholar 

  21. Shalom-Sharabi I, Lavie O, Samuels N et al (2017) Can complementary medicine increase adherence to chemotherapy dosing protocol? A controlled study in an integrative oncology setting. J Cancer Res Clin Oncol 143:2535–2543

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Shalom-Sharabi I, Samuels N, Lavie O et al (2017) Effect of a patient-tailored integrative medicine program on gastro-intestinal concerns and quality of life in patients with breast and gynecologic cancer. J Cancer Res Clin Oncol 143:1243–1254

    Article  Google Scholar 

  23. Swisher EM, Cohn DE, Goff BA et al (2002) Use of complementary and alternative medicine among women with gynecologic cancers. Gynecol Oncol 84:363–367

    Article  Google Scholar 

  24. Van Den Beuken-Van Everdingen MH, Hochstenbach LM, Joosten EA et al (2016) Update on prevalence of pain in patients with cancer: systematic review and meta-analysis. J Pain Symptom Manage 51:1070–1090.e9

    Article  Google Scholar 

  25. Voiß P, Lange S, Paul AE et al (2019) Komplementäre Therapien in der Onkologie. Gynäkologe 52:135–143

    Article  Google Scholar 

  26. Walther J (2011) Krebs und Armut. Forum. https://doi.org/10.1007/s12312-010-0573-3

    Article  Google Scholar 

  27. Wedekind S (2013) So arm macht Krebs. gynäkologie + geburtshilfe 18:50–51

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Eva-Marie Braun.

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Interessenkonflikt

E.-M. Braun, P. Sklavounos, B.J. Braun, S. Wagner, I. Juhasz-Böss und E.-F. Solomayer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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T. Fehm, Düsseldorf

L. Kiesel, Münster

R. Kimmig, Essen

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Braun, EM., Sklavounos, P., Braun, B.J. et al. Integrative onkologisch-gynäkologische Sprechstunde – Erfahrungen des ersten Jahres. Gynäkologe 53, 388–396 (2020). https://doi.org/10.1007/s00129-020-04596-1

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